Diszlexia - Diszgráfia

Diszlexia jelentése, az olvasás zavara.

Diszgráfia jelentése, az írás zavara.

Sokféle definíciót összegezve, a dyslexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások, az olvasás- írás tanítására szánt idő, a gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.


Dyslexia-dysgraphia tünetei:

  • betűtévesztések
  • betűkihagyások- betoldások
  • szótagkihagyások- betoldások
  • reverziók
  • rossz kombinációk
  • elővételezések
  • perszeverációk
  • szóroncsok
  • ismétlések
  • olvasás tempójának lassúsága
  • szövegértés zavara


Manó Logopédia és Képességfejlesztőben a diszlexia veszélyeztetett és diszlexiás gyermekek/ tanulók vizsgálata is történik. A diszlexia veszélyeztetett és a diszlexiás tanulóknál a Meixner Ildikó által kidolgozott dyslexia prevenciós és reedukációs terápiák megkezdése javasolt.

 

Meixner Ildikó- féle dyslexia prevenciós terápia


Ezt a módszert az olvasni még nem tudó gyermekek olvasás tanítására használjuk. A prevenciós terápiában az olvasás tanítása mellett nagy hangsúlyt kap a fejlesztés.

  • A beszéd fejlesztése
  • Nyelvi fejlesztés
  • Téri tájékozódás fejlesztése
  • Ritmushoz kapcsolódó készségek fejlesztése
  • Olvasás tanítása logopédiai módszer szerint
  • Betűtanítás meghatározott sorrendben
  • Összeolvasás technikájának tanítása
  • Szavak olvasása speciális szótípusok szerint
  • Mondatok olvasása
  •  Szövegek olvasása

 

Dyslexia reedukációs terápia

 
Azoknak az iskolás tanulóknak ajánljuk, akik már kialakult diszlexiával érkeznek. Terápia fő részei hasonlóak a prevenciós programmal.

  • Készségfejlesztés (irány szerinti tájékozódás, artikulációs mozgások tudatosítása)
  • Betűtanítás
  • Szótagok olvasása
  • Szótípusok szerinti szavak olvasása
  • Szókincsbővítés
  • Analízis- szintézis képesség fejlesztése (a szó betűre bontott elemzése, majd ismételt összeillesztése)
  • Mondatok olvasása
  • Szövegek olvasása