Diszlexia jelentése, az olvasás zavara.
Diszgráfia jelentése, az írás zavara.
Sokféle definíciót összegezve, a dyslexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások, az olvasás- írás tanítására szánt idő, a gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.
Dyslexia-dysgraphia tünetei:
- betűtévesztések
- betűkihagyások- betoldások
- szótagkihagyások- betoldások
- reverziók
- rossz kombinációk
- elővételezések
- perszeverációk
- szóroncsok
- ismétlések
- olvasás tempójának lassúsága
- szövegértés zavara
Manó Logopédia és Képességfejlesztőben a diszlexia veszélyeztetett és diszlexiás gyermekek/ tanulók vizsgálata is történik. A diszlexia veszélyeztetett és a diszlexiás tanulóknál a Meixner Ildikó által kidolgozott dyslexia prevenciós és reedukációs terápiák megkezdése javasolt.
Meixner Ildikó- féle dyslexia prevenciós terápia
Ezt a módszert az olvasni még nem tudó gyermekek olvasás tanítására használjuk. A prevenciós terápiában az olvasás tanítása mellett nagy hangsúlyt kap a fejlesztés.
- A beszéd fejlesztése
- Nyelvi fejlesztés
- Téri tájékozódás fejlesztése
- Ritmushoz kapcsolódó készségek fejlesztése
- Olvasás tanítása logopédiai módszer szerint
- Betűtanítás meghatározott sorrendben
- Összeolvasás technikájának tanítása
- Szavak olvasása speciális szótípusok szerint
- Mondatok olvasása
- Szövegek olvasása
Dyslexia reedukációs terápia
Azoknak az iskolás tanulóknak ajánljuk, akik már kialakult diszlexiával érkeznek. Terápia fő részei hasonlóak a prevenciós programmal.
- Készségfejlesztés (irány szerinti tájékozódás, artikulációs mozgások tudatosítása)
- Betűtanítás
- Szótagok olvasása
- Szótípusok szerinti szavak olvasása
- Szókincsbővítés
- Analízis- szintézis képesség fejlesztése (a szó betűre bontott elemzése, majd ismételt összeillesztése)
- Mondatok olvasása
- Szövegek olvasása